מידול סביבה ברוויט ממפות גוגל

אדריכלות טובה משתלבת במרחב הבנוי הקיים סביבה. היא מתחשבת בגיאומטריה, סגנון וקנה המידה של המרקם העירוני העוטף אותה. כדי שנוכל להתייחס למכלול האלמנטים המרכיבים את סביבת המודל, עלינו לוודא כי אנו בונים אותה כבר בשלב התכנון, בתוך מודל הרוויט שלנו. תוכניות מדידה לא כוללות את הסביבה הרחבה, מעבר לגבולות המגרש, לכן פעמים רבות נשיג את הידע לגבי הקונטקסט העירוני ממפות חינמיות באינטרנט, והמובילה שבהן- מפות גוגל. מידול סביבה ברוויט ממפות גוגל היא הדרך המהירה ביותר לקבל את ההקשר העירוני הסובב אותנו.

על כן חשבתי שניקח רגע ונבין איך ליצור מודל המבוסס על מפה שנייבא מהאינטרנט. איך ליצור נפח כללי של סביבת המודל בצורה יעילה. אין צורך להיכנס כאן  לרמת פירוט מאוד גבוהה, אלא לספק את הגיאומטריה שמקיפה את הפרויקט בקווים גסים. 

קפצו לסרטון או המשיכו לקרוא…

בהדרכה נראה איך לקחת את המפה  ממפות גוגל ולהכניס אותה לרוויט בקנה מידה. איך להציג את המפה הזאת, לא רק במבטי דו מימד, אלא גם בתלת ממד, כדי שיהיה לנו קל לעבוד ולמדל בזריזות.

הכנה ב-Google Maps

השלב הראשון במידול סביבה ברוויט ממפות גוגל היא פתיחת דפדפן האינטרנט וניווט למפות גוגל.

נוכל לרשום בשורת החיפוש “גוגל מפות”. נלחץ על התוצאה הראשונה שמופיעה לנו לכניסה לאתר Google Maps.

האתר נפתח בברירת מחדל באיזור ישראל. נוכל לעבוד כאן, אבל ניקח בחשבון שהרזולוציה של התמונה באזור הזה נמוכה. לכן עבור ההדגמה אעבוד באירופה, אבל כמובן שניתן לקחת כל מקום על פני כדור הארץ.

כרגע אנו רואים תמונת מפה, אך ארצה לשנות את התצוגה לתמונת לווין. נלחץ על כפתור השכבות בצדו הימני התחתון של המסך.
אזוז על גבי המפה עד לאזור אותו ארצה לבנות. בתור דוגמה נראה מידול של ארמון בקינגהאם.

הכיתובים והכבישים על גבי המפה מפריעים לראות את הבניינים, אז נוכל לכבות אותם. 

ניגש שוב לכפתור שכבות בצד ימין, נרחף מעליו ויפתחו אפשרויות נוספות. נלחץ על השמאלית ביותר- פריטים נוספים.

בחלון שיפתח נגלול עד למטה, V בתיבת התוויות. נסיר את הסימון בתיבה ונקבל מפה נקייה.

אחרי שמצאנו את האזור שעליו נרצה לעבוד, נוודא לקחת מידה של אלמנט מסויים במפה.
זאת כדי שכשנכניס את התמונה לתוך רוויט יהיה קל לשים אותה בקנה מידה.
נבחר למדוד משהו שיהיה קל להעריך את הגודל שלו. למשל קטע כביש או חלק של הבניין. לדוגמה אני מסתכלת על צלע מתוך הארמון.

כדי למדוד על גבי מפות גוגל נלחץ לחצן ימני בעכבר הישר על הנקודה שממנה נרצה להתחיל למדוד. בתפריט שנפתח נבחר באפשרות התחתונה של מדידת מרחק.

נלחץ קליק שני על הנקודה השנייה כלפיה נרצה למדוד עם הלחצן השמאלי בעכבר. בתחתית המסך יופיע חלון עם המידע.

בדוגמה אני רואה שהמרחק הכולל הוא כ-15 מטרים. נרשום לעצמנו בצד את המידה ונסגור את החלון הזה עם האיקס.

עכשיו נרצה לשמור את התמונה מתוך המפה. נוכל לקחת צילום מסך באמצעות לחיצה במקלדת על הכפתורים Win+Shift+S.

ניתן גם לשמור את התמונה ברזולוציה גבוהה יותר, במיוחד אם נרצה להציג שטח גדול. עבור הדוגמה מספיקה לי תמונת מסך רגילה.

לאחר שלחצנו על קיצור המקלדת נגרור על גבי המסך את האזור שנרצה לשמור, ויפתח חלון צד עם התמונה ששמרנו תחת Snipping tool. נפתח את התמונה ונשמור אותה במיקום הרצוי במחשב.

סיימנו עם אתר המפות ועכשיו נפתח את הרוויט.

שתילת תמונה ברוויט

ברוויט נפתח פרויקט חדש, נטען את הטמפלט הרצוי, ונעבור למבט תוכנית סביבה. היות ואנחנו עומדים לבנות בניינים בני יותר מקומה אחת, עדיף לעבוד במבט עם גבולות אין סופיים, שלא יחתכו את המודל תוך כדי העבודה.

כדי לייבא את התמונה ששמרנו במחשב, נעבור ללשונית Insert בריבון. תחת תיבת Import נלחץ על הכפתור Import Image.נפתח חלון לבחירת הקובץ במחשב. נבחר את התמונה ונלחץ על Open.

התמונה נטענת ונותר רק ללחוץ קליק איפשהו על גבי המסך.  התמונה מיד נכנסה, ומה שנותר לעשות זה להביא אותה לגודל הנכון.

נתקרב לאזור שמדדנו באתר המפות. נבחר את התמונה והריבון יעבור אוטומטית ללשונית Modify. שם נבחר את הכפתור Scale.
באפשרויות שמתחת לריבון, נשאיר את הבחירה על Scale גרפי, כדי שנוכל לסמן על גבי המסך את הקטע הרצוי, ולבקש שהגודל שלו יהיה מותאם למה שמדדנו (בדוגמה- 15 מטרים).

נלחץ קליק בכל צד של המבנה שמדדנו ונזין את המידה הרצויה בסנטימטרים ו- Enter. התמונה תתאים את עצמה לגודל שקבענו.

השיטה הזאת אינה מדויקת עד הסנטימטר האחרון, אבל מספיקה לנו כדי ליצור מודל כללי של האזור.

כדי שיהיה יותר נוח למדל, נרצה לסובב את האוריינטציה של התמונה. כרגע היא מוצפנת לפי צפון אמיתי, אבל יהיה קשה לעבוד בזווית הזאת.

נתחיל בהגדרת האוריינטציה של המבט לצפון פרויקט דרך סרגל המאפיינים.

על גבי התמונה נשרטט קו ייחוס שאליו נרצה להתיישר באמצעות Detail Line.

 

עוד לא שולטים בכלי השרטוט הבסיסיים? צפו חינם במיני קורס להכרות עם כלי השרטוט והעריכה של רוויט.

נעבור בריבון ללשונית Manage. בתיבת Project Location נלחץ על כפתור Position ועל Rotate Project North. 

בחלון שנפתח נבחר להתייסר לקו או מישור קיימים. 

כל שנותר הוא לבחור את הקו ששרטטנו במקביל לבניין, והתמונה הסתובבה. תופיע גם  הודעה שהפקודה של סיבוב הצפון עבדה בהצלחה. 
בשלב זה מומלץ לנעוץ את התמונה במקום עם pin כדי שהיא לא תזוז או תימחק תוך כדי עבודה.

 

מידול סביבה ברוויט ממפות גוגל

עכשיו נוכל להתחיל ולמדל את הבניינים. נעבוד עם כלי המידול הרגילים של קירות, רצפות, גגות וכו’.

אז נעבור ללשונית Architecture ונתחיל בבניית רצפה בקומת הקרקע, כדי שיהיה בסיס לעבוד עליו.

רכיב תלת ממדי שנבנה תמיד יישב מעל אלמנטים דו ממדיים כמו התמונה. אז יהיה קשה להמשיך ולמדל אם הרצפה שבנינו מסתירה את תמונת הייחוס שלנו. נוכל לשנות את סגנון המבט ל-Wireframe, ואז נראה רק את הקווים ולא את המשטחים. 

אך שיטה טובה יותר שמציגה בבירור את המשטחים שכבר בנויים במודל, אך עדיין מציגה את תמונת הרקע- היא הגדרת שקיפות לקטגוריה דרך Visibility Graphics.

נלחץ על קיצור VG במקלדת, ובחלון שנפתח נגלול לקטגוריה של הרצפות. בתיבה Transparency נעלה את השקיפות לאזור ה- 80% ונאשר עם OK עד לחזרה למודל.

עכשיו כשיש בסיס, אמשיך לבניית הקירות החיצוניים של הבניינים.
בתמונה רואים את הגגות ולא את הקירות, אז נצטרך קצת לנחש את המיקום בהסטה פנימה.
לאחר בניית היקרות ארצה לעבור למידול הגגות.

תוך כדי עבודה, סביר שארצה לעבור למבט תלת מימד ולהמשיך לעבוד ממנו. אך נראה שהרכיבים שבנינו מופיעים, אולם תמונת הרקע איננה.

כדי להכניס את התמונה למבט תלת ממדי עלינו לייבא אותה בתור Decal.

נחזור ללשונית Insert ונלחץ הפעם על כפתור Decal.

מיד יפתח חלון דרכו ניצור Decal חדש, בלחיצה על הכפתור משמאל למטה.ניתן שם ל-Decal, לדוגמה- ארמון בקינגהאם.
לתוך ה- Decal החדש נטען את התמונה.

נלחץ על הכפתור עם שלוש הנקודות … בפינה הימנית העליונה ונמצא את התמונה לייבוא.
בחלון זה נוכל לתת ההגדרות נוספות למראה התמונה. אין לי צורך לשחק עם ההגדרות האלו, מלבד ה-Finish שאני בוחרת שיהיה מט במקום מבריק.

לאחר שאישרתי את יצירת ה-Decal אני יכולה ללחוץ על גבי הרצפה כדי למקם אותו.
שימו לב- התמונה תופיע רק כאשר אנחנו בסגנון מבט ריאליסטי. אז נוודא להגדיר את הסגנון הנכון דרך סרגל בקרת המבט בצדו השמאלי התחתון של המסך.

התמונה מתמקמת ראשית מאוד קטנה. נוכל להשתמש בנקודות הגריפ בפינות שלה כדי להגיע לגודל הרצוי. קודם עבדנו לפי קנה מידה, אך כעת נשחק עם גודל התמונה, כך שתשב מתחת לבניין שכבר התחלנו למדל. לצערי גם כאן לא מדובר בעבודה הכי מדוייקת, אך אנחנו מכוונים לקירוב הטוב ביותר.

התמונה מופיעה רק על הרצפה. ברגע שהיא חורגת מהגבולות
אנחנו כבר לא יכולים לראות אותה. אם נרצה נוכל להרחיב קצת את הרצפה כדי לקבל יותר מהתמונה.

אצטרך גם לסובב את ה-Decal כדי להתאים אותו למודל. אוכל לעבוד הישר למבט Top דרך קוביית הניווט, ואשתמש בכלי Rotate לסיבוב.

אוכל למצוא נקודה בה התמונה והקיר של הבניין מצטלבים ולמקם את בסיס הסיבוב עליה. 

אפשרות נוספת היא למדוד את זווית הסיבוב ממבט התוכנית. שוב אצטרך לשרטט Detail line על גבי אחד הגבולות של התמונה כדי למדוד ממנו. אחרת לא ניתן למקם קו מידה מקצוות התמונה.
לאחר הסיבוב נמשיך להגדיל/ להקטין את ה-Decal כדי שהתמונה תיראה נכון במבט תלת המימד.

נמשיך לעבוד על המודל עד שנקבל את הסביבה הבנויה. בדוגמה יצרתי אך ורק קירות, וגגות משופעים ושטוחים.

ערכתי מספר שינויים בהגדרות התאורה להצגת צללים ולשינוי זווית השמש.

ברמה הגרפית העלמתי את קווי המתאר של הבניין והדלקתי רקע.

קיבלתי מודל בסיסי ומהיר שיכול להוות את הסביבה הבנויה לפרויקט. עכשיו נתחיל לעבוד עליו ליד הארמון שבנינו.

צפו בסרטון ההדרכה המלא מערוץ היוטיוב שלנו:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top

התחברות לאתר

עוד לא נרשמת לאתר? קודם כל יש לבחור את הקורס שלך כאן.

כבר נרשמת? יש להכניס שם משתמש וסיסמה:

מצטרפים?

קבלו את הטיפים המעולים שלנו אחת לשבוע ישירות למייל!

הרשמו עכשיו:

אם לא ראית את המייל שלנו, יש לבדוק ב’קידומי מכירות’ או ‘ספאם’.

תודה על ההרשמה! קוד הקופון הוא:

GREETINGS10

השתמשו בו בעמוד הקופה כדי לקבל 10% ההנחה

על כל החבילות והקורסים המלאים באתר

בואו נדבר

השאירו לנו פרטים מלאים ובמה נוכל לעזור.

נחזור אליכם בהקדם!