איך ליצור קיר משרבייה ברוויט

עודכן ב: לפני יום


משרביות- אותן מחיצות מחוררות שמאפשר לנו להכניס אור ואוויר למבנה, הן אלמנט שרבים מתקשים ביצירתו ברוויט.

בהדרכה הפעם נתמקד בשאלות-

איך אפשר לשרטט קיר משרבייה עם חירור לפי רצוננו ברוויט?

מה הן השיטות השונות ליצירת חירור בקיר? ולבסוף- איך אפשר ליצור פאטרן חזרתי לחירור במחיצה?

הדרכה בכתב ובסופה סרטון וידאו. בואו נתחיל!

חירור באמצעות עריכת פרופיל הקיר

זוהי האופציה הפשוטה ביותר ליצירת חירור בקיר, אולם יש לה חסרונות.

עבודה על פרופיל הקיר בצורה ידנית מכבידה על המודל, כיוון שהופכת את הגיאומטריה הפנימית של הרכיב למורכבת. בנוסף, כל שינוי שנעשה במידות הקיר, עלול לעוות את החירור שיצרנו או למחוק את הרכיב לגמרי.

ועם כל זאת, הייתי ממליצה להשתמש בשיטה הזאת אם מדובר על חירור מקומי, קטן, ובייחוד אם מדובר על צורה חופשית, שאינה חוזרת על עצמה לאורך דופן שלמה של בניין.

כדי להשתמש בשיטה הזו לחירור הקיר:

  1. שרטטו קיר במיקום הרצוי, עם הגדרת הטיפוס והגבהים כרגיל

  2. בחרו את הקיר שיצרתם ובחרו בכפתור Edit Profile שיופיע בריבון

  3. מומלץ לעבור למבט חזיתי לקיר, על מנת לדייק במידות השרטוט

4. צרו את החירור ע"י שרטוט צורה סגורה

בתוך גבולות המתאר החיצוני של הקיר. ניתן

להיעזר בקווי מידה.

5. סמנו V בריבון לסיום העריכה


חירור באמצעות Void


נוכל ליצור נפח הגורע חומר מהקיר שלנו באמצעות מידול של Void. לשיטה הזאת ישנם מספר יתרונות:

  • ניתן להשתמש בגיאומטריות מורכבות יותר לחירור ולא בהכרח חור מאונך למישור הקיר

  • נוכל ליצור סידור חזרתי באמצעות פקודת Array

  • ניתן לבצע 'חריטה' של שקעים על פני הקיר ולא בהכרח חיתוך מלא עד לדופן האחורית של הקיר

כדי ליצור את הנפחים החותכים האלו:

  1. דרך לשונית Architecture ותחת כפתור Component נמצא את האפשרות ליצירת Model in Place

  2. לאחר הלחיצה על הכפתור ייפתח חלון ובו נקבע את הקטגוריה המתאימה ונקבע שם לאלמנט שאנו יוצרים. מכיוון שאנחנו יוצרים 'חוסר' ולא חומר חדש, הקטגוריה לא מאוד משנה, אפשר לבחור ב- Generic.

  3. גם כאן מומלץ לעבור למבט חזיתי לקיר, על מנת לדייק במידות השרטוט

4. נבחר בכלי המידול המתאים ל- Void בריבון. בתמונה לדוגמה

השתמשתי ב-Blend כדי ליצור שני בסיסים בגדלים שונים ולקבל

חיתוך שאינו מאונך לפנים.

5. לאחר לחיצה על הכלי , יופיע חלון ודרכו נבחר את מישור העבודה

הרצוי בסיום השרטוט נסמן V ליצירת נפח ה-Void לחיתוך

6. במידה ולא התבצע חיתוך של הקיר בצורה אוטומטית, נשתמש בכלי Cut בלשונית Modify ונבחר בקליק

ראשון את הקיר ובקליק שני את ה-Void

7. ניצור עוד נפחים לחיתוך ע"י מידול או באמצעות Copy או Array

ולסיום נסמן V פעם נוספת בריבון לסיום


לריענון והעמקה בעבודה עם כלי המידול לבניית משפחות, בקרו במיני קורס 'הכל נשאר במשפחה' כאן.

יצירת חומר מחורר לקיר

השיטה הזאת הופכת את החירור ליותר יעיל ואטומטי, עבור טיפוס קיר שיכול לחזור על עצמו בתוך המודל, או בין פרוייקטים שונים. במקום ליצור חירור ידני, אנחנו נגדיר חומר לקיר וניצור בו חירור על בסיס תמונה. החסרונות בשיטה- את החומר המחורר נוכל לראות רק בסגנון מבט ריאליסטיק.

בנוסף, לא נקבל תחושת עומק תלת מימדית ולא יוטל צל, אלא נראה רק מין תמונה שטוחה על פני האלמנט.

כדי להשתמש בשיטה הזאת:

  1. נבחר קיר קיים או נלחץ על כפתור Wall

  2. ניכנס לעריכת הטיפוס דרך Edit Type בסרגל ה-Properties ונלחץ על Duplicate. ניתן שם לטיפוס החדש

  3. ניכנס לעריכת מבנה הקיר. נוודא שקיימת שכבה אחת בלבד, נקבע לה עובי מתאים, ונלחץ על כפתור שלוש הנקודות בתיבת החומר, כדי להגיע לספריית החומרים.

  4. בחלון שנפתח ניצור חומר חדש וניתן לו שם 'משרבייה'.

  5. בלשונית Appearance של החומר נבחר צבע לקיר הכללי. בדוגמה מטה בחרתי חום כדי לדמות מחיצה מעץ.

6. נסמן V בתיבת Cutout ונכניס תמונה שעל בסיסה נרצה ליצור את החירור. ניתן

להוריד תמונה מהאינטרנט של כל פאטרן שנרצה, אך יש לוודא כי התמונה

ברורה, אחידה וחזרתית. במידה והתמונה אינה בשחור/ לבן- מומלץ להפוך

אותה לכזאת באמצעות תוכנת עריכץ תמונות. מחיפוש המונח 'Mashrabiya pattern' בגוגל מצאתי את התמונה הזאת:


7. לאחר שהכנסנו את התמונה הרצויה בשדה של ה-Cutouts,

נלחץ על התמונה כדי להיכנס ל-Texture Editor להגדרות

נוספות של הפאטרן.


החיתוך יתבצע על בסיס התמונה, כאשר האיזורים השחורים יחתכו והאיזורים הלבנים יישארו מלאים.


8. במידה ונרצה שהחיתוך יהיה הפוך מהנראה

בתמונה הראשונית, נוכל לסמן V בתיבת Invert Image כדי ליצור היפוך בין השחור/

הלבן.

9. תחת שדה ה-Scale נקבע מה גודל הדוגמה

שאנחנו רואים בחלקו העליון של החלון.

התמונה נשארת באותו הגודל, אך אנחנו

יכולים להגדיל את גודל האריח עליו היא

פרושה. בדוגמה בחרתי בגודל אריח של 400

על 400 ס"מ.

10. נלחץ על Done ואז OK עד לחזרה למודל



11. כדי לראות את החומר על פני האלמנט, נצטרך לעבור לסגנון מבט Realistic

דרך סרגל בקרת המבט התחתון



יש אפשרות ליצור פאטרן שיופיע על פני השטח של האלמנט גם ללא מעבר לסגנון הריאליסטי, אך ללא חירור. את ההגדרה הזו נעשה בלשונית ה-Graphics של החומר. פאטרן ניתן לייבא לרוויט מאתרים שונים כמוסבר בבלוג פוסט הזה. תוכלו גם ליצור פאטרן אריחים ייחודי משלכם ע"י יצירת קובץ pat. לפי השלבים בהדרכה כאן.

יצירת פאנלים למסה

נוכל ליצור קיר מחורר ע"י בניית מסה וחלוקת הפנים שלה לפאנלים. אז נשתול משפחה של פאנל על פני המסה לקבלת אריח משרבייה חזרתי. השיטה הזאת יוצרת אלמנט כבד במודל אז לא כדאי להשתמש במספר גדול של רכיבים כאלו.

כדי להשתמש בשיטה הזאת:


  1. ניצור מסה במודל עם פנים במידות קיר המשרבייה שנרצה לקבל. שימו לב להתחשב בגודל האריח שנרצה לעבוד איתו וודאו כי מידות המסה מתאימות כך שנקבל אריחים שלמים.






2. נבחר פאה קדמית של המסה ונלחץ על כפתור Divide Surface

בריבון.

3. נגדיר את המרווחים לפי Distance ובגודל האריח הרצוי, בשורה

שמתחת לריבון.


4. נפתח קובץ משפחה חדש ונשתמש בתבנית של

Metric Curtain Panel Pattern Based


5. נבחר את הגריד המופיע על המסך ונגדיר

את גודל האריח הרצוי ב-Properties







6. נתחיל ביצירת נפח האריח הראשוני. על הריבוע הפנימי

בגריד נשרטט ריבוע של קווים. ממבט חזית, נשכפל את

הקווים האלו כלפי מעלה, בעובי האריח שנרצה לקבל על

הקיר. בדוגמה יצרתי שכפול במרחק של 20 מ"מ.


*טיפ לשכפול- ממבט תלת מימדי בחרתי את הקווים בריבוע שיצרתי. דרך הקובייה במבט התלת מימדי עברתי להסתכל על השרטוט מהצד, ושם ביצעתי את הפקודה Copy. כדי להעתיק כלפי מעלה, יש להוריד את ה-V מתיבת Constraint בשורה שמתחת לריבון.

7. נבחר את שני הריבועים ונלחץ על כפתור Create Form

בריבון, כמו שהיינו עושים במסות- וקיבלנו את האריח

הבסיסי.

8. נעבור למבט תכנית ונשרטט עם קווים את החורים שנרצה ליצור באריח.



9. נבחר את הקווים ונלחץ על החץ השחור מתחת לתפריט

ה-Create From כדי לבחור באופציה Void Form. נעשה זאת

עבור כל חור שנרצה לקבל באריח.






10. נשמור את האריח כמשפחה עם שם ייחוד. נעלה אותו לתוך הפרויקט

הרצוי.



11. בתוך קובץ הפרויקט נבחר את הפאה החולקת וברגל

ה-Properties נבחר את טיפוס האריח שיצרנו.






12. בשלב זה נראה את האריח מתיישב על פני המסה. ניתן

לחזור לערוך שינויים בקובץ המשפחה של האריח הבודד,

או לשנות את נקודת תחילת הפרישה בסרגל

ה-Properties תחת Justification- בדומה לקירות מסך.


13. כעת ניתן לכבות את המסה ונישאר עם המשרבייה בלבד.

חשוב לציין כי ניתן להוריד משפחות אריחים קיימות שנמצא אונליין. בקרו בפוסט הזה לרשימת האתרים המומלצים להורדת משפחות רוויט חינם.

הדרכה בוידאו ניתן לראות כאן, מתוך ערוץ היוטיוב של מקצועני רוויט.

כל הכלים לבניה מתקדמת וניהול הפרויקט בקורס וידאו ממוקד:


169 צפיות

REVIT הינה תוכנה של חברת AUTODESK. לאתר זה אין קשר לחברה או שלוחותיה.

© כל הזכויות שמורות למקצועני רוויט